© 2006 Zdenek Merta merta@pb.cz
ENGLISH
aktuálně:
2 018
 
Replica Handbags

Nejspíš slyšíte výsek ze skladby Angelika z představení Laterny Magiky Casanova (je to moje hudba, ale dá se vypnout - pod fotografií je ikonka reproduktoru, která to umí).



13. března v MdB - "Zdenek Merta u klavíru" s hosty Pavlem Váně a Romanem Dragounem

https://www.facebook.com/profile.php?id=1018825202

 

vyšla moje nová knížka "HUDBA JE ZÁZRAK"

http://knihy.heureka.cz/hudba-je-zazrak-

 

http://www.kultura21.cz/rozhovory/12825-skladatel-klavirista-a-spisovatel-zdenek-merta-pracovni-zivot-rozhovor 

 

 

 

V úterý 12. května začíná Pražské jaro - na jeho počest budeme hrát s Frantou Segradem různé songy v La Fabrika (20,00) 

 

Toto je odkaz na stránku Dreams Reality, kde jsou krátké sestřihy programů "Zdenek Merta u klavíru"

https://www.youtube.com/results?search_query=dreams+reality+merta

Takže humoristický pamflet KŘÍŽEM KRÁŽEM aneb dobrodružství potulného muzikanta je na prodejnách

(vydalo nakladatelství Mladá fronta)

 

 

 


 

http://zdenekmerta.blog.idnes.cz/c/408885/Informace.html 

 

 

Toto je vzpomínka na Bolkoviny 

http://zdenekmerta.blog.idnes.cz/c/404115/Sazka.html#t2 

 

takže knížka PRAŽSKÁ SVATBA už je zase v prodejnáchMF provedla dotisk 

 

LISTOVÁNÍ  ve Valticích


 

toto je z křestu knížky "Pražská svatba"                   5.2. 2014 Luxor

http://www.metropol.cz/videa/udalostizprahy/krest-knihy-zdenka-merty/

 

http://www.viposobnosti.eu/inpage/zdenek-merta-umelec-s-erotickym-nadechem/ 

Občas něco uveřejním na blogu IDNES, zde je pár odkazů:

http://zdenekmerta.blog.idnes.cz/c/385109/Divadlo-stat-a-fotbal-oddychovka-na-sobotu.html


Byl jsem včera na koncertě ruské klavíristky

 Olgy Kern veSmetanově síni. Hrála Variace na Paganiniho téma a moll Sergeje Rachmaninova a hrála fantasticky. Ona žije v New Yorku, kde ruský emigrant Rachmaninov strávil hodně času z druhé poloviny svého života a kongeniální souznění bylo znát. Skoro bych řekl, že to mělo politický rozměr – možná se odněkud dívali i Gershwin s Čajkovským a Roosevelt se Stalinem (ten asi z pekla). Obama a Putin mají jiné starosti, což je škoda.

Výkon charismatické blondýny (i orchestru FOK s  Petrem Altrichtrem) byl velmi přesvědčivý, věřím, že by  fascinoval i lidi, kteří hudbu neposlouchají a uměním se zabývají zcela okrajově a po svém. Jenže ti tam nebyli, ani o tom nevěděli, a nejspíš by ani nevěřili, že by je to mohlo zajímat.

Tato zpráva je poněkud nezajímavá, okrajová, řekl bych i nuzná v souvislosti s dramatickými událostmi v Sýrii nebo s rozpoložením horníků z dolu Paskov, nesporně.

Jenže – vy jste tam nebyli.

Má to souvislost s větou z velmi pěkného interview avatarského prezidentského kandidáta Vladimíra Franze ve včerejším Magazínu MF dnes. Budu parafrázovat. Když napíšu symfonii – říká - je problém, aby se o tom vůbec někdo dozvěděl, když se vysmrká president nebo se opije Yveta Bartošová,

 vědí to všichni hned.

Toto není stížnost na media, to je realita našeho světa a každý tančíme tak rychle, jak dokážem. Já jen podávám raport o včerejším zázraku, dnes víc nedokážu.

Z.M.

 

 

Na blogu

 IDNES pokračuje povídková soutěž - Malý princ postoupil do dalšího kola (níže je link)

http://zdenekmerta.blog.idnes.cz/c/353850/Maly-princ.html

 

Minulý týden vyšla v nakladatelství Mladá Fronta reedice knihy a CD Ryba z Havaje. To mám radost. 

Dopsal jsem jedenáctou povídku SAFARI (asi náhradní) Ale stále nemám ty fotografie - téma Praha erotická


 

Toto je odkaz na můj výlet za farářem Zibim do Lanškrouna

 

A zde je link na mou letní povídku, která visí na blogu I dnes

 

tady je ještě jedna povídka

------------------------------------------------------ 

15. května v 19,30 se v sále Filharmonie Hradec Králové odehrál koncert Blízká setkání. Byl to (téměř) autorský večer Zory Jandové a Zdenka Merty za doprovodu Filharmonie HK.  Různé písně, několik mých symfonických skladeb, takový (pro nás) vyjímečný crossoverový večírek. Bylo to napínavé, budeme vzpomínat a děkujeme všem, kteří se na show podíleli.

V rámci festivalu Smetanovské dny jsme hráli se Zorou a přáteli 16. března v 18,00 v Návštěvnickém centru Plzeňského Prazdroje v Plzni. 

-------------------------------------------------------- 

19.ledna se v Městském divadle Brno uskutečnila premiéra nové hudební komedie "OČISTEC" autorů Z. Merta / St. Moša. Vyprovokovala některé otázky, které ke mně přicházejí různými cestami. To je výborné - vždyť  jde o šoubiz. Některé odpovědi jsou v mé úvaze z divadelního programu. Ale nejdříve dopis, který patří všem, kteří se na představení podíleli.

Vážení a milí, děkuji vám za nejlepší leden mého života. Vážím si vašeho talentu, obdivuji vaši energii i disciplínu a mám vás rád. Zbytek je Sex, Drugs and Rock n Roll.                                                               Zdenek Merta

 

článek z programu 

       Já vím, co je očistec. Tedy, všichni to víme, neboť, domnívám se, to je náš život, naše strasti a radosti, deprese i euforie, pochybnosti a zmatek - i štěstí a klid v duši. Tento termín ale taky běžně používáme v bizarních či přímo pitomých kontextech (manželství, vyřizování blbostí na úřadech, nemoc, mizerné počasí apod), tedy v souvislostech, kde těžko hledat cos očistného.

Avšak v době, kdy Dante Alighieri tvořil svou Božskou komedii, byl očistec poměrně novým a moderním pojmem. Křesťanská věrouka, kterou otec renesance dobře znal, rozlišovala peklo a ráj, a ten mezistupeň oficiálně zavedla jen pár desítek let předtím, než Dante své obsáhlé dílo začal psát. Trochu se mi zdá, že on čekal, až očistec zavedou, trilogie je přece jen lepší než pouhé díly dva, zvláště když ta prostřední část je o tolik zajímavější a inspirativnější než ty dvě krajní

Autory muzikálu Očistec (především hudebního skladatele) však příliš nezajímá hluboký filosofický obsah Božské komedie a považují (obzvlášť onen skladatel) plánovanou hudebně  dramatickou trilogii Peklo – Očistec – Ráj pouze za možnou formu pro vyjádření stavu své pozemské duše. V tomto smyslu se, myslím, oba autoři v problematice očistce vyznají dostatečně.

Divadlo je umění sdílené a proto do značné miry závislé na pochopení obecenstva. Nechci tím říci, že se autoři snažili kalkulovat se vkusem svého potencionálního publika, to oni neumí, ať k jejich škodě či užitku. Ale žánr jako muzikál se nesmí bát úspěchu včetně případných špatných recenzí, kuloárových hodnocení a různých blbých keců. Tento Očistec by chtěl být očistný ve své dobré náladě, eventuálně hravosti a nikoli v poučení co se smí a co už ne (přestože, jak doufám, vše zmíněné obsahuje).

Je to trochu komedie, trochu kravina, trochu šoubiz, ale na druhou stranu všechno je míněno naprosto vážně. Protože náš Očistec je o hudbě a to je zatraceně důležitá věc. Od první verze, která vznikala před lety (zdá se mi, že jich bylo asi sto), se úloha hudby v tomto show velmi proměnila. My jsme společně se Stanislavem předtím napsali šest muzikálů a operu, což je poměrně hodně not. Z dobrých důvodů se stále snažím do této spolupráce přinášet něco nového a je to, řeknu vám, čím dál těžší. Dlouho mi trvalo, než jsem se pro tento případ nějak “žánrově vymezil”. A pak jsem začal psát písničky, někdy na Standovy texty, jindy jen tak. Písničky spíše kytarové, málokdy jsem u toho seděl u klavíru, většinou vznikaly v autě nebo v lese. Speciálně v lese je spousta inspirace, akorát nesmíte chodit příliš daleko, abyste si melodii pamatovali, než se vrátíte domů. A samozřejmě nesmíte zabloudit. Písničky byly asi očistou i pro mě, v tom čase jsem měl za sebou dvě symfonie, několik filmových hudeb a podobně, prostě dost komplikované kompozice a k tomu spoustu jiných zážitků. Toto bylo najednou jednoduché, samozřejmé a svobodné.

Moje nálada jistě nemusí být přenosná a už vůbec není zárukou kvality ani dobré zábavy. Ale přesto, přesto bych si přál, aby na vás, kteří na představení přijdete, aspoň částečně vykouklo slunce, které sem tam svítilo, když jsme Očistec psali. Premiéru máme v lednu, ale v podstatě jde o letní show.

A poslední věc - černé klávesy na klaviatuře nejsou ve skutečnosti zajímavější než ty bílé. Jsou jen prostě jiné.  Teprve vzájemnou kombinací s těmi bílými vzniká něco zajímavého, někdy i vzrušujícího a napínavého – podle toho kdo a jak s tím zachází. Hudbu totiž netvoří tóny, nýbrž jejich vztahy - úplně jako v běžném životě. A zdá se, že v našem prostředí vztahy nejsou jen kořením života, to je život sám a to je i ten očistec.

 

 

------------------------------------------------------- 

Natočil jsem 13. komnatu o CFS. Ambivalentní pocity, ale dobré ohlasy a mnoho otázek. Omlouvám se, že neodpovídám úplně důsledně.

-----------------------------------------------------------

Přeju všem klid v duši a trpělivost pro plynulý přestup do příštího kalendářního roku. Z. 

-------------------------------------------------------- 

Ukradli mi z auta computer. Většina souborů byla zálohovaná, ale většina not pro muzikál Očistec nikoli. Hrůza. Vraťte mi to!!  Pošlete mi všechno, co bylo na ploše - a počítač ve zdraví užívejte.

-----------------------------------------------------------------

Dokončili jsme první fázi TV záznamu inscenace Ptákoviny podle Aristofana v MDB. Natočili jsme dvě show s obecenstvem a spoustu předtáček. Moc pěkná místa to mělo, doufám, že výsledek předčí očekávání.

Na webu clickmusic.cz je po letech k prodeji CD dětských písniček "Ryba z Havaje". Zdá se mi to pořád pěkné.

http://www.clickmusic.cz/interpreti/zora-jandova-a-ruzni/alba/ryba-z-havaje

4.  května se v MDB hrají Ptákoviny podle Aristofana. Představení točí ČT Brno, režírovat bude Petr Soukup (se kterým jsme společně dělali už Babylon). Před představením proběhne křest stejnojmenného CD.

Po filmu "Hranaři" (mimochodem zjevně lepší film než má pověst) jsme dokončili nahrávání mé hudby pro film režiséra Miloše Šmídmajera "Probudím se včera". Takové milé a hravé je to. Dost legrační Jiří Mádl.

--------------------------------------------------------------------

V neděli 6.11. v 18,00 a 20,00 hod proběhly v MDB malé hudební večírky.
Program měl název "Zdenek Merta u klavíru" a se mnou se ho zúčastnil výtečný klavírista Martin Kasík.
Jako pilotní díl eventuálního cyklu to natočila televize, časem pověsím na web nějaké ukázky. 

Filharmonie Brno se svým šéfdirigentem Aleksandarem Markovičem zahrála v rámci mezinárodního  projektu Ruská kultura v ČR  poprvé v u nás mou symfonii Saint Petersburg, která měla premiéru v květnu v Petrohradě.  Byl jsem na brněnském koncertě ve Wannieck Gallery, hráli moc dobře, jsou ve formě.

 

18. - 26. 10. jsem byl v Soulu, kde jsme společně se Zorou, Pražskou komorní filharmonií, Divadlem Image a Virtuosi di Praga vystoupili v programech Dny Prahy. Všechny tři koncerty byly velmi pěkné a neuvěřitelně dobře přijaty obecenstvem, to bych nevěřil, že se Korejci takhle odvážou.

Dotočili jsme (mou) hudbu k filmu HRANAŘI. Doufám, že se to povede, ve studio to znělo dobře. Jen co to smícháme, dám ukázku na tento web.

9. a 11. září se odehrála koncertní provedení mé a Mošovy opery Ruleta. Stalo se tak  v Mahenově divadle v produkci ND Brno, dirigoval Jakub Klecker (výborně) a hlavní ro

 
Zdenek Merta