© 2006 Zdenek Merta merta@pb.cz
ENGLISH
slovo:
Interwiev - časopis Kult
 

 
 
Opereta Ferdinand kd´Este, jejíž jste spoluautorem, byla nedávno uvedena v MDB. Jak jste spokojen s nastudováním a obsazením?

Odpověď není tak jednoduchá, neboť jsem taky spoluautorem nastudování a samozřejmě návrhu na obsazení - spokojenost by tedy mohla zapáchat sebechválou. Ale rozhodně jsem velmi spokojen s prací velké většiny těch, kteří se na projektu podíleli.

V programu je uvedeno, že tato hudební komedie byla napsána konkrétně pro MDB. Proč zrovna pro toto divadlo?

Za prvé - jak je, doufám, známo, mám k tomuto divadlu velmi silný profesní i osobní vztah. Za druhé - žádný divadelní soubor v této zemi nemá lepší dispozice pro podobný žánr.

První uvedení se uskutečnilo před více než rokem v plzeňském Divadle J.K.Tyla. Liší se tyto inscenace nějakým zásadním způsobem?

Ano. V Plzni bylo představení mnohem blíže klasickému pojetí operety, v brněnské inscenaci se změnila struktura textu, obsazení orchestru i styl hraní. Velký vliv na výsledek měl také německý režisér Thomas Schulte - Michels.

Vaše autorská práce je velice rozmanitá. Proč jste se rozhodl ji rozšířit o operetu?

Asi bych to nikdy neudělal, nebýt přechodu zpěvohry ND v Brně do MDB. Původně jsem Ferdinanda přinesl jako svůj osobní příspěvek pro nový soubor zpěvohry MDB. Jako poctu operetnímu žánru. Ale čas se trochu posunul a inscenaci jsme nakonec dělali většinou s herci, se kterými jsem spolupracoval už mnohokrát, s kterými si rozumím, kteří mě baví, a které mám rád.

 

 

Opereta je žánr dnes poněkud utlačovaný velmi populárními muzikály. Nebál jste se , že si i vaše představení bude těžce hledat svého diváka?

Nemyslím na diváka, když něco píšu - neumím takhle uvažovat. Kromě toho - limity žánrů mě vždycky spíše vyzývaly k porušování než k respektování, stejně jako mnohá jiná pravidla. Ovšem, tato brněnská inscenace není operetou, žánrově je to nejspíš crazy komedie s retro písničkami operetního stylu. A po shlédnutí několika prvních představení a reakcí obecenstva se nezájmu diváků neobávám, i když - tohle se nikdy neví. Vždycky si vzpomenu na jednoho amerického producenta, který mi říkal - Mr. Merta, víte, on divák není povinen, aby se mu vaše hudba líbila.

Který divadelní žánr je vám jako skladateli nejbližší?

Mě zajímá všechno, co mi dává nějaký smysl, forma je věc vedlejší.

Kdo přišel s nápadem napsat operetu z prostředí Rakousko - Uherska ? Vy nebo váš spoluautor Karel Šíp?

Zabývat se autorskou operetou byl můj nápad, už jsem o tom mluvil. Karel ovšem přinesl výtečné téma: život následníka rakousko - uherského trůnu Ferdinanda d`Este. Mě se hrozně líbilo, že na konci operety zastřelí hlavního hrdinu. Napsali jsme to pak v dobém rozmaru a poměrně rychle.

Divadelní veřejnost dobře zná autorskou dvojici Merta - Moša. Máte za sebou pět úspěšných muzikálů a dokonce i operu. Z jakého důvodu jste tedy změnil spoluautora?

Karel Šíp je pro projekt, jako byl Ferdinand, výborně vybaven, skoro bych řekl předurčen. Jeho otec byl velmi známý herec, který hrál celý život na všech našich operetních scénách a Karel byl od malička u toho. On není zkušeným divadelním autorem, ale má smysl pro pointu, timing a taky umí napsat moc pěkné a vtipné písňové texty. Moc dobře se nám psalo - obzvlášť ty písničky. Se Stanislavem Mošou připravujeme samozřejmě další kousky, na které se moc těším. Můj život je pestrý.

Představení Ferdinand, kd´Este je v imaginárním vlaku který se rozjel a nedá se zastavit. Co by jste mu popřál na cestu?

Ano, to by měl být takový vlak, co jede na vzduchovém polštáři a nedotýká se země. Ale má starou parní lokomotivu a taky trochu vypadá jako Žlutá ponorka. Tak tomu bych přál, aby při každé zastávce šířil dobrou náladu.

 
Zdenek Merta